Christmas ornament

ТЕАТЪР

В най-новата ни културна действителност Държавният музикален театър “Стефан Македонски” заема достойно място до водещите национални и световни музикални институти . 65-годишната история на единствения у нас жанрово-профилиран театър е неразделна част от историята на българското професионално оперетно изкуство, което достига представително национално ниво още през 30-те години на отминалия век.

Одържавяването на последния столичен частен театър – Художествен оперетен театър и преименуването му в Народна оперета (1947) и с нов правителствен указ е основан Държавен музикален театър, който през 1952 г. се именува на името на първия негов директор – Стефан Македонски (със заслуги за укрепването още на първия столичен професионален частен оперетен театър – Свободен театър).

Сградата на театъра е наследена от Художествен оперетен театър и реновирана. Структура на трупата принципно е създадена за голям оперетен театър – с планирано държавно субсидиране и със щатни солисти, хор, балет и оркестър , щатно художествено-административно ръководство, собствени производствени ателиета и обслужващ сценичен и салонен персонал.
Репертоарът на театъра е своеразно продължение на жанровите традиции в областта на класическата оперета на частните трупи до 1947г..Заслужена почит и уважение трябва да се отдадат на първите професионални оперетни театъри- „Корона“ /1918 – 1919/, „Свободен театър“/1918-1927/, театър „Ренесанс“/1919-1922/, „Кооперативен театър“/1922-1939/, „П.К.Стойчев“/1929-1932/, „Ангел Сладкаров“ /1932-1939/, „Одеон“/1933-1946/ и Художествен оперетен театър /1942-1947/. Репертоарът им е бил основно класически оперетен, но много често са поставяни и произведения от други жанрове-опери, водевили, музикални фарсове , балети и ревюта. Това жанрово и естетически определя и художествената политика на вече Държавния музикален театър в по-широк диапазон – оперети, мюзикъли, водевили, балети, , театрализирани концерти и различни по облик детски спектакли.

До днес театърът е уникално явление в художествения живот на страната и единствен по рода си на Балканския полуостров. На сцената на театъра могат да се реализират широкоформатни музикално–сценични произведения – съвременни мюзикъли и класически оперетни заглавия. Театърът разполага с трупа на изключително високо професионално ниво- солисти, оркестър, балет и хор, сценографи, художници на костюми и собствени ателиета за изработка на костюмите. Специален технически екип обслужва сцената, озвучаването и осветлението и разполага със студио за специални ефекти.
Дългогодишната история на оперетата включва по няколко постановки на изключително обичани и търсени от публиката заглавия, като- „Царицата на чардаша“, „Графиня Марица“, „Баядерка“, „Херцогинята на Чикаго“ , „Принцесата на цирка“ от Имре Калман, „Веселата вдовица“, „Циганска любов“, „Страната на усмивките“, „Граф фон Люксембург“ на Ф.Лехар, „Една нощ във Венеция“, „Цигански барон“, „Прилепът“, „Виенска кръв“ на Й.Щраус, „Бал в Савоя“, „Виктория и нейния хусар“- от Пал Абрахам, „Хубавата Елена“, „Орфей в ада“ на Ж.Офенбах, „Великата неизвестна“, „Прекрасната Галатея“ на Фр.Супе и мн. Други заглавия и автори.

През последните години на сцената са реализирани няколко световни мюзикълни загалавия – „Моята прекрасна лейди“ на Фр.Лоу, „Йосиф и фантастичната му пъстра дреха“, „Евита“, „Котки“ и рок операта „Исус Христос суперзвезда“ на А.Л.Уебър, „Мис Сайгон“ на Шомберг и Бублил, „ Чикаго“ на Дж.Кандър и Боб Фос, „Зоро“ по музика на „Джипси Кингс“ и Джон Камерън.
Музикалният театър е гастролирал при изключителен успех в много европейски страни- Германия, Австрия, Холандия, Франция.През последните години реализира две големи турнета в Япония, представяйки своето изкуство на най –големите сцени в страната на изгряващото слънце при невероятно топъл прием от публиката и критиката .